Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Wrażliwość człowieka na działanie czynników środowiska monograficzny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - - | - Biologia - praktyczny - II stopień - - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - - |8522020-08-24 1
Wrażliwość człowieka na działanie czynników środowiska [2021_2] fakultatywny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - - | - Biologia - praktyczny - II stopień - - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - - |22492021-04-22 1
Wrażliwość człowieka na działanie czynników środowiska [2021_2] [2021-22] fakultatywny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - - | - Biologia - praktyczny - II stopień - - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - - |26292022-03-21 1

wybrano: 2629


Wrażliwość człowieka na działanie czynników środowiska

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Monograficzny
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Magdalena Kosińska, gdusia@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Magdalena Kosińska, gdusia@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Przedstawienie specyfiki środowiska człowieka 2. Wyjaśnienie podstaw plastyczności biologicznej 3. Poznanie biologicznych mechanizmów ludzkich reakcji na działanie czynników środowiskowych (adaptacja, adaptabilność, adjustacja) 4. Zdobycie wiedzy o reakcjach organizmu umożliwiających przetrwanie w zróżnicowanych warunkach środowiska (ochrona przed zagrożeniami, obrona terytorium, opieka nad potomstwem, rozród, zdobywanie pożywienia, tworzenie grup społecznych). 5. Przedstawienie ewolucyjnych mechanizmów kształtujących reakcje czlowieka na warunki środowiskowe.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z ekologii

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01Wskazać zasięg występowania populacji ludzkich Scharakteryzować biotyczne i abiotyczne czynniki środowiska człowieka Wskazać elementy środowiska specyficzne dla człowieka
Efekt_02Wyjaśnić pojęcie plastyczności biologicznej. Wskazać źródła plastyczności genotypowej i fenotypowej organizmu człowieka
Efekt_03Wskazać i opisać adaptacyjne, adaptabilne i adjustacyjne mechanizmy reakcji człowieka na działanie czynników środowiska
Efekt_04Wskazać i wyjaśnić ewolucyjny charakter odpowiedzi na warunki środowiskowe

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Charakterystyka środowiska człowieka uwzględniająca czynniki abiotyczne i biotyczne oraz elementy specyficzne (środowisko społeczno-ekonomiczne i kulturowe)

Efekt_01
2.

Wyjaśnienie pojęcia plastyczności biologicznej : plastyczność genotypowa i plastyczność fenotypowa. Wskazanie źródeł plastyczności organizmu człowieka.

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04
3.

Przedstawienie mechanizmów odpowiedzi o charakterze adaptacyjnym jako reakcji populacji na długotrwałe działanie czynników środowiskowych

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04
4.

Przedstawienie mechanizmów odpowiedzi o charakterze adaptabilnym jako reakcji organizmu na długotrwałe w odniesieniu do rozwoju osobniczego oddziaływanie bodźców środowiskowych oraz na występowanie bodźców środowiskowym o dużym natężeniu działania

Efekt_02, Efekt_03
5.

Przedstawienie mechanizmów odpowiedzi o charakterze adjustacyjnym jako reakcji organizmu na krótkotrwałe działanie czynników środowiska

Efekt_02, Efekt_03

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005
    2. Bogin B.: Patterns of human growth, Camridge University Press, Camridge, 1998
    3. Krebs C.J.: Ecology: The Experimental Analysis of Distribution and Abundance, Benjamin Cummings, San Francisco , 2009

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut